PHP min. 5.6.8MySQL min. 5.1Apache min. 2.0
PHP-Fusion 9 Jádro
v9.0
Český překlad
Pravidelně aktualizovaný

Technologie

Dopravní podnik připravuje dlouhodobé testování elektrobusu

V rámci společného projektu Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), společnosti SOR Libchavy s.r.o. a Cegelec a.s. probíhají přípravy na dlouhodobý ověřovací provoz elektrobusu SOR EBN 11. Zkoušky nabíjecí infrastruktury budou zahájeny ode dneška, testovací provoz bez cestujících je předpokládán od poloviny července a nasazení do pravidelného provozu s cestujícími je plánováno od září. Projekt navazuje na předchozí zkušenosti s nasazením menších elektrobusů.

V rámci společného projektu Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), společnosti SOR Libchavy s.r.o. a Cegelec a.s. probíhají přípravy na dlouhodobý ověřovací provoz elektrobusu SOR EBN 11. Zkoušky nabíjecí infrastruktury budou zahájeny ode dneška, testovací provoz bez cestujících je předpokládán od poloviny července a nasazení do pravidelného provozu s cestujícími je plánováno od září. Projekt navazuje na předchozí zkušenosti s nasazením menších elektrobusů.

Praha testováním dalšího elektrobusu jasně deklaruje svůj dlouhodobý cíl, a to odlehčit městu po dopravní stránce a postupně zavádět ekologický způsob dopravy na vybraných linkách. Cílem je ověřit provozní, technické a ekonomické parametry vozidla, které je z hlediska obsaditelnosti již srovnatelné se standardními dvanáctimetrovými autobusy. Důležitým požadovaným parametrem je plně elektrický systém vytápění vozidla, který zajistí zcela nulové emise v místě provozu.

„Dnes je již vcelku evidentní, že elektromobilita je budoucností dopravy a to i veřejné. Praha chce být moderní metropolí se špičkovou veřejnou dopravou, proto nesmíme zaspat. Elektrobusy jsou velmi šetrné k životnímu prostředí a věřím, že se v příštích letech stanou stabilní součástí pražské MHD. Samozřejmě je ale nutné otestovat i ekonomická a další hlediska, k čemuž poslouží i tento zkušební provoz,“ řekl náměstek pražské primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Pro zajištění potřebného denního dojezdu bude elektrobus nabíjen nejen v noci, ale také během provozních přestávek v obratišti Želivského. Průběžné denní nabíjení bude probíhat pomocí dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované trolejbusové troleje. Nabíjecí úsek bude napájen z přilehlé sekce tramvajové sítě a bude zabezpečen pomocí stacionárního galvanického oddělovacího zařízení.

Snižování emisí autobusové dopravy je jedním z klíčových strategických cílů DPP a projekt dlouhodobého testování bezemisního elektrobusu standardní velikosti je důležitou inciativou k jeho naplňování. Ověřovací provoz se předpokládá v trvání jednoho roku, přičemž užívání vozidla bude poté možné případně prodloužit.

Společnost SOR Libchavy, s.r.o. se zabývá vývojem a výrobou elektrobusů již od roku 2010. Do dnešního dne bylo vyrobeno a uvedeno do provozu 17 ks elektrobusů. Ve výrobním programu společnosti jsou aktuálně tři verze vozidel na bateriový pohon v délkách 8 – 11 m.

Prototyp vozidla SOR EBN 11 se poprvé představil na výstavách v německém Hannoveru a polských Kielcích. Premiérou pro českou veřejnost byla výstava CzechBus, která se konala v listopadu 2014. Touto prodlouženou verzí městského elektrobusu vychází společnost SOR Libchavy, s.r.o. vstříc aktuální poptávce dopravních podniků zajišťujících veřejnou přepravu osob po vozidlech na bateriový pohon srovnatelných s běžným 12 m vozidlem na naftový pohon.

Jedná se o bezemisní jedenáctimetrové nízkopodlažní dvounápravové třídveřové vozidlo vybavené elektrickým topením a dvěma klimatizačními jednotkami, které jsou určeny pro zvýšení cestovního komfortu řidiče i cestujících. Motor o výkonu 120kW a baterie s kapacitou 172 kWh zajišťují základní dojezd elektrobusu podle náročnosti provozu v rozsahu 120 – 150 km. Dodavatelem elektrovýzbroje pro elektrobusy SOR typové řady EBN je společnost Cegelec, a.s.

V tomto vozidle jsou použity lithium-iontové baterie, jejichž nabíjení bude prováděno v nočních hodinách v areálu garáže Hostivař v řádu několika (5 až 7) hodin. Nově je dále na tomto vozidle aplikováno rychlonabíjení pomocí dvoupólového pantografu využívající napájení z tramvajové sítě (doba nabíjení plně vybité baterie cca 1 hodina), které zajistí požadované prodloužení denního dojezdu elektrobusu minimálně na 260 km. Celková obsaditelnost vozidla je 93 cestujících (z toho 23 + 6 míst je určeno pro sedící), čímž je srovnatelný s klasickým autobusem MHD. Maximální rychlost vozidla je 80 km/hod.



Připravil: rjancar
PC-politika.cz

Zdroj: Internet


25.06.2015 14:44 300 0 komentářů

0 komentářů

Zanechat komentář

Přihlaste se, abyste mohli zveřejnit komentář.
  • Žádné komentáře byly zveřejněny.
Nejnovější témata fóra
  Vlákno Zobrazení Odpovědi Poslední příspěvek
Novinky - video
v Administrace obsahu
172 8 Kvido
18-10-2018 17:17
Instalace na Ubuntu serveru
v PHP-Fusion 9.0
174 8 grootcz
11-10-2018 19:27
PHP 7 čeština
v PHP-Fusion 7
250 1 Kvido
28-09-2018 13:46
Vývoj - ako pokračuje
v PHP-Fusion 9.0.3
274 2 RobiNN
23-09-2018 13:37
FAQ chyba
v Administrace obsahu
204 1 RobiNN
23-09-2018 13:35
Blogs na HP [Vyřešeno]
v PHP-Fusion 9.0
256 2 Kvido
15-09-2018 17:12
Tenisový portál [Vyřešeno]
v Obecná diskuse
365 3 jany
08-09-2018 08:06
Přihlášení
Ještě nejste členem? Klikněte zde a zaregistrujte se.
Shoutbox
Chcete-li odeslat zprávu, musíte se přihlásit.
Nebyly odeslány žádné zprávy.
Nejčtenější blogy